Wednesday, 17 September 2014

5 Langkah Yang Perlu Diambil Mahkamah Syariah Untuk Membolehkan Poligami Kekal Relevan


Dua minggu lepas aku dan Adibah berbincang pasal poligami. Aku (yang sekular dan liberal ni) secara umumnya menyokong poligami kerana ianya dibenarkan dalam islam atas tujuan membela nasib wanita dan anak kecil. Adibah pula tidak menyokong poligami atas faktor tak sanggup berkongsi suami. Walaupun ada perbezaan disitu namun kami berdua sependapat yang sistem poligami yang dibenarkan Nabi Muhammad mempunyai kelemahan dalam pelaksanaannya. Pada pendapat aku kelemahan ini boleh ditangani jika kuasa undang undang yang lebih banyak diberikan kepada mahkamah syariah dan pihak berkuasa agama untuk memantau permohonan poligami dan pelaksanaannya.
Sebelum perkahwinan kedua berlangsung pihak mahkamah haruslah melihat kepada sosioekonomi si lelaki, isteri pertamanya dan anak anaknya. Jika si suami tak bekerja atau bergaji kecil bagaimana mampu dia menyediakan makanan, pakaian dan pendidikan kepada isteri dan anak dalam kedua dua keluarga? Nak membela nasib wanita dan anak anak tidak terjaga konon. Entah entah isteri pertama yang tanggung makan pakai dia.
Kedua, mahkamah perlu juga melihat kepada pendapatan dan latar belakang calon isteri kedua yang ingin dikahwini lelaki itu. Jika benar lelaki itu ingin berkahwin untuk membela nasib wanita, maka wanita itu mestilah janda bukannya anak dara. Janda itu pula mestilah termasuk dalam lingkungan definisi ''tidak terbela''. Jika wanita itu adalah janda anak seorang yang berpendapatan kira kira RM1200 sebulan maka dia tidak boleh dianggap sebagai wanita tidak terbela kerana gajinya cukup untuk menyara dirinya dan anaknya seorang. Tetapi jika wanita itu adalah janda anak lima yang berpendapatan kira kira RM1200 sebulan atau tidak bekerja atau bergantung kepada bantuan JKM maka golongan ini sangat sangatlah patut dikahwini lelaki diluar sana. Mereka ni memang jenis kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Kalau betul niat nak menolong pergi kahwin dengan janda berkedut bukannya anak dara montok.
Ketiga, poligami mestilah tidak dibenarkan sekiranya isteri pertama tidak memberikan keizinan. Kebanyakan negeri di Malaysia, jika tak silap aku, telahpun menetapkan syarat ini namun sesetengah negeri contohnya Perlis membenarkan lelaki berkahwin dua walaupun si isteri pertama tidak membenarkan. Ini tidak adil sebab sosioekonomi isteri dan anak keluarga pertama akan terkesan secara langsung atau tidak langsung akibat daripada perkahwinan ini.
Sekiranya semua syarat ini telah dipatuhi maka poligami bolehlah dibenarkan mahkamah. Namun, pemantauan haruslah dilakukan dari semasa ke semasa oleh pihak berkuasa agama. Contohnya, pihak berkuasa mestilah melakukan pemeriksaan berkala sekurang kurangnya 3 kali setahun di rumah isteri pertama dan isteri kedua. Disitu soal selidik perlulah dijalankan sama ada si suami bersikap adil kepada kedua dua isteri, memberikan nafkah zahir dan batin yang cukup dan sebagainya. Jiran jiran juga perlu ditanya jika keluarga poligami ini secara umumnya bahagia atau dipenuhi pertikaian atas sebab poligami itu sendiri.
Kelima, sekiranya bukti bukti kukuh menunjukkan bahawa si suami telah gagal bersikap adil terhadap kedua dua isteri atau mengabaikan anak dan isteri pertamanya atau tidak membela nasib janda dan anak anak tirinya maka mahkamah perlulah mengisytiharkan perkahwinan kedua itu tidak lagi sah. Jika si suami dan isteri kedua masih lagi hidup sebagai satu keluarga maka hukuman penjara dan denda setimpal haruslah dikenakan kepada kedua duanya. Aku tahu langkah kelima ini agak melampau kerana dalam islam, mahkamah tidak boleh membatalkan perkahwinan jika pembatalan itu tidak dituntut oleh isteri atau dilafazkan oleh suami tapi jika dibiarkan maka suami suami tak bertanggungjawab diluar sana akan terus menggatal beristeri ramai walaupun nafkah zahir sesen pun tak bagi.
P.S. Jika terdapat sebarang kesalahan fakta mohon dimaaf dan dibetulkan.
Fazrin Jamal

Haramkan Facebook


Korea Utara, Pakistan, Iran, Bangladesh, China, Syria dan Tajikistan adalah antara negara negara yang pernah atau masih menghalang rakyatnya mengakses Facebook. Bukan satu kebetulan bahawa semua negara diatas adalah negara dunia ketiga. Bukan satu kebetulan bahawa semua negara diatas mempunyai rekod penyelewengan kuasa politik dan rasuah yang sangat teruk. Bukan satu kebetulan bahawa semua negara diatas sangat suka menyekat hak rakyat mereka bersuara. Dan pada masa ini wujud cadangan didalam dan luar kerajaan agar kerajaan menyekat akses Facebook. Kononnya bertujuan menghalang lebih banyak kes penghinaan agama dan kaum. Pada pandangan aku cadangan sekatan akses FB ni sebenarnya bertujuan menghalang rakyat mendapatkan, menyebarkan, serta membincangkan ideologi pro-pembangkang. Sepatutnya kerajaan mencontohi negara negara maju dan demokrasi tulen seperti Jepun, Korea, Norway dan Sweden. Mereka membenarkan rakyat mereka menggunakan fb secara bebas. Melalui fb inilah rakyat mereka lebih terdedah kepada isu isu semasa, politik dan ekonomi. Jika wujud kes penghinaan kaum dan agama yang serius di internet pula kerajaan mereka bertindak mengenakan tindakan undang undang bukannya menyekat akses fb. Aku tak faham mengapa kerajaan negara kita sangat suka mengikut jejak langkah negara negara mundur dalam banyak perkara.

Fazrin Jamal

7 reasons why I love Adibah


1. She's very supportive. She never stop praying for me and always encourage me to study harder. She's so sure that i'll be a successful person one day and that was why she never get tired giving me her moral support.
2. She's a very good listener. Everytime I share my problems with her she'll listen carefully and give her quite helpful advice. Sometimes she cry together with me. I will feel better after I share my problems with her.
3. She's not judgmental. I'm a bad person. I've done so many horrible things which broke her heart. But unlike judgmental bitches out there she never judge me. That was why I told her almost all of my shameful secrets. She knows about my family members and their secrets too but she never pass judgment. Everyone is not perfect.
4. She's smart. She's very, very smart. Few months after she finished her SPM she got an offer to further her tertiary education in the Netherlands but she rejected the offer because she wasn't interested in the course. Right now she's studying Hotel Management in UITM Penang and her CGPA for the first semester is 3.92 - the highest among all 70+ students in her course. I'm really proud of her. How I wish I can be as smart as Adibah.
5. We share so many similarities. We both love watching Japanese drama, reading English novels, gossiping about our relatives and friends, talking about politics and religion and discuss current issues.
6. She's conservative but she respect my liberal and secular perspective. She knows that I think differently than most malaysians but she never try to shove religion down my throat. She knows that diversity of opinion is a good thing. She realise that there's only one thing that can silent me : fact. If she has none she'll keep her mouth shut and ignore me.
7. She's very hardworking. She sells handbag, clothes and so much more online. His father has lots of money and give her duit poket every month but she never stop selling clothes etc. I really respect her.
Fazrin Jamal

21 Fakta Mengenai Adibah


1. Dia suka marah anak Ismail.

2. Dia obses dengan semua benda berkaitan jepun.
3. Dia kuat agama.
4. Dia selalu jawab phone lambat.
5. Dia fasih 3 bahasa - melayu, inggeris dan jepun.
6. Dia tak suka lelaki yang minat bola dan merokok.
7. Dia pelajar yang mendapat cgpa tertinggi daripada kira kira 70 lebih pelajar kursusnya.
8. Dia suka send mesej berjela jela sampai 3-4 kali.
9. Tunggang terbalik.
10. Dia dah couple dengan fazrin selama 3 tahun.
11. Dia sangat rajin berniaga.
12. Dia paling suka mengumpat kawan matriks dan universitinya dengan aku.
13. Ramai lelaki muka jambu suka dia.
14. Dia nak bela kucing bila dah kahwin dengan aku.
15. Dia duduk Labis.
16. Dia merendah diri dengan orang lain tapi bila dengan aku dia suka poyokan kejayaan kejayaan dia.
17. Dia tak pernah habis baca buku yang aku rekomen.
18. Dia tak suka judge orang.
19. Dia suka bercerita pasal anak buah dia, si ahmad.
20. Dia tersangat banyak tahu pasal komputer dan fazrin tersangat banyak tak tahu pasal komputer. Saling melengkapi.
21. Dia sayang fazrin sampai mati.

Fazrin Jamal

21 Fakta mengenai Fazrin


1. Garang, hari hari marah

2. Panas baran. Sikit sikit emo.
3. Selalu cakap "Takyah pedulikan la" Padahal sesuatu perkara tu penting.
4. Peminat Jodi Picoult
5. Minat sangat dengan Eurovision
6. Sayang binatang
7. Tompok tompok
8. suka tulis status panjang berjela jela kalah artikel di malaysiakini
9. suka timbulkan kontroversi

10. Tak suka guna smartphone atau segala jenis alat elektronik yg touchscreen
11. Gila facebook (sehari tak online mcm cacing kepanasan)
12. Berangan nak bela singa dan meerkat atau lain lain haiwan yang susah nak bela dan susah dijumpai.
13. Susah nak ucap kata kata sorry/maaf
14. Suka makan pedas gila gila. Ratah cili api macam makan coklat
15. Suka pergi zoo
16. Selalu paksa aku dengar lagu kegemaran dia
17. Pantang kalau masakan letak gula (especially masakan pedas)
18. Sayang adik beradik dia lebih dari sayang orang lain
19. Nak tinggal kat Norway
20. walaupun selalu marah marah tapi dia sayang aku.
21. sebenarnya dia jeles kalau aku dengan lelaki lain tapi dia pura pura tak kesah

Ditulis oleh teman wanita aku, Adibah.

Sayings I hate the most


1. "I will pray for you" Don't pray for me. Make me a sandwich or something.
2. "I ain't come from monkeys" You should go back to school and get a proper science education.
3. "God works in mysterious ways" This is a fancy way to say "I don't know".
4. "He's up there smiling down at us" It never occurs to religious people that their loved ones might be in hell right now.
5. "Everything was written and planned out long before we existed." Yet the same people argue that we have free will.
6. "Evolution is just a theory" Gravity is just a theory too so why don't you jump off a cliff?
7. "Everything happens for a reason" Duh
8. "The bible is proven, while all science is, is a theory." Oh fuck.
9. "Our thoughts and prayers go out to the family." Like that's going to do anything to help anyone.
10. "Money can't buy happiness" Starving african kids beg to disagree.
11. "Boys don't cry" Like boys can't feel pain and sadness.
12. "I'm entitled to my opinion." No. You're entitled to what you can make a case for in a debate.
13. "They chose to be gay" And you chose to be stupid.
Fazrin Jamal

Berdarah Pada Malam Pertama


Beberapa tahun lepas aku terbaca di Harian Metro kisah seorang isteri yang diceraikan oleh suaminya kerana tidak berdarah pada malam pertama perkahwinan mereka. Si suami beranggapan si isteri telah menipu dirinya dan tidur dengan lelaki lain sebelum berkahwin. Berita ini amat menyedihkan kerana cinta yang mereka bina selama ini hancur musnah kerana sikap tidak berfikir panjang si suami. Namun kisah ini tidak seburuk berita berita yang aku dengar dari negara negara konservatif muslim. Di Pakistan dan Bangladesh umpamanya ramai isteri yang tidak berdarah pada malam pertama dibunuh atau/dan dibakar oleh suami, abang atau bapa mereka kerana dikatakan telah menconteng arang ke muka keluarga. Pada pendapat aku, berdarah atau tidak berdarah bukanlah satu perkara yang perlu dijadikan isu. Dibawah ini akan aku jelaskan mengapa.

Pertama sekali, bukan semua wanita dilahirkan dengan selaput dara. Menurut Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (May 2004), 1 bagi setiap 1000 orang wanita dilahirkan tanpa selaput dara. Dalam erti kata lain, kira - kira 15000 wanita di Malaysia tidak mempunyai selaput dara.

Selain itu, selaput dara bukan sahaja boleh pecah kerana aktiviti seks tetapi juga kerana faktor faktor yang lain seperti penggunaan tampon yang kerap, penggunaan vaginal speculum ketika pemeriksaan kesihatan, onani, sering melakukan akitiviti lasak serta bersukan, kecederaan atau penderaan fizikal. Atas sebab - sebab ini berdarah atau tidak bukanlah petunjuk konkusif bahawa si wanita itu pernah melakukan seks atau tidak.
Disamping itu, sesetengah wanita mungkin hilang dara kerana dirogol. Golongan ini dalam dilema sama ada patut atau tidak mereka menceritakan tragedi hitam mereka kepada bakal suami. Golongan lelaki diluar sana mungkin beranggapan yang wanita wanita ini harus berterus terang sahaja kepada bakal suami mereka. Namun, kita tidak berada di tempat wanita itu dan tidak tahu betapa berserabut fikirannya. Jika diberitahu, makin banyak soal si suami hingga membuatkan si isteri terseksa mengenangkan saat dirogol. Ada kemungkinan si suami akan menganggap si isteri hanya membuat - buat alasan untuk menutup aib bahawa dirinya dulu seorang bohsia. Ada kemungkinan si suami akan menyalahkan si isteri kononnya terlalu naif, sama dua kali lima menggatal, berpakaian seksi dan sebagainya. Hakikatnya, amat susah sekali suami - suami diluar sana mempercayai pengakuan isteri mereka.

Menurut Psychology Today (Mac 2011), hanya 43% wanita yang disoal selidik mengatakan mereka berdarah ketika pertama kali melakukan seks. Adakah ini bermaksud 57% wanita yang lain itu masih mempunyai dara? Sudah tentu tidak.

Lelaki - lelaki diluar sana sangat bersyukur dan gembira jika mengetahui isteri mereka berdarah pada malam pertama. Tetapi pendarahan ini mungkin berlaku disebabkan penyakit seperti cervical dysplasia, gonorrhea, cervical polyps, vaginal yeast infection, uterine polyps, chlamydia, vaginitis, trichomoniasis, endrometritis and fibroid tumors. Jika bukan kerana penyakit mungkin juga kerana kemasukan zakar kedalam vagina secara kasar dan kekurangan pelincir.

Yang peliknya, sesetengah lelaki yang beriya - iya mahukan isteri dara ini belum pasti lagi masih teruna atau tak. Entah - entah dah banyak kali beromen dengan anak orang. Janganlah jadi lelaki munafik yang nak isteri islamik, dara tapi perangai sendiri macam sampah.

Berdasarkan faktor - faktor ini tidak perlulah lagi kita hebohkan sangat jika perempuan itu berdarah atau tidak. Apa yang penting adalah perempuan itu baik, memahami kita dan menyayangi kita sepenuh hati. Jika perempuan itu terbukti pernah tidur dengan banyak lelaki sekalipun tidak perlu kita kenang sejarah hidupnya. Apa yang lepas kita biarkan berlalu pergi. Jika wanita itu pelacur sekalipun tetapi benar benar ingin membina keluarga bersama kita jadi terimalah seadanya. Lagipun kita ini pun bukanlah sempurna mana.

Aku yang teruna ni pun tak poyo nak bini dara jadi kau tolong jangan mengada.

Fazrin Jamal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget