Thursday, 16 October 2014

Prove your claim!


If you make a positive claim then the burden of proof is on you. You must prove that your claim is true by presenting reliable evidence. People who listen to and/or doubt your claim have no responsibility whatsoever to prove that your claim is untrue. Why? Because they can't prove a negative.
In the court of law, if A (prosecutor) claims B (defendant) murdered C (victim) then A must prove two things. First, C has been murdered. And secondly, that B is responsible for C's death. The onus is on A to present eyewitness, DNA report, CCTV recording and other reliable evidence. If B disagrees with the evidence presented what he should do is to rebut each and every evidence. This is the very reason why prosecutor is always the first one to speak in criminal cases.
Similarly, if I say to my friend, ''Hey dude, last night I slept with our lecturer. She has big hairy tits,'' then I must prove that not only i've slept with my lecturer but also that she has big hairy tits. If I don't present any evidence then it's perfectly okay for my friends to reject my claims. Why? Because they don't have any good reason to believe me. Anyone with a fully functioning brain would know i'm lying.
Anyway, it is an undeniable fact that most malaysians are fucking imbecile. They always make positive claims related to science, pseudo-science and supernatural exempli gratia ghost, 9/11 is an inside job, Neil Armstrong never went to moon, faith healing works da da da. I'm tired of their stupid superstition and conspiracy theories. So, to put an end to their endless bullshit I asked for scientific evidence for each of their claims. It's very sad and unfortunate when they presented me with pareidolia cases, hoax, unreliable eyewitness statement and scripture verses etc to prove their claims. When I say ''scientific evidence'' i'm referring to ''evidence which serves to either support or counter a scientific theory or hypothesis. Such evidence is expected to be empirical evidence and in accordance with scientific method. Standards for scientific evidence vary according to the field of inquiry, but the strength of scientific evidence is generally based on the results of statistical analysis and the strength of scientific controls.'' Evidence that you wants to present to me must be falsifiable and observable. If your claim is so fucking true then I don't think you would have any problem to present me at least one scientific evidence.
I can't wait to rebut your evidence one by one.
Fazrin Jamal

Jangan suka menyindir di facebook


Pertama, kerana kau nampak tak bermaruah. Kalau tak puas hati cakap terus terang.
Kedua, tak ada siapa yang berminat dengan hal peribadi dan masalah kau.
Ketiga, sindir si A tapi silap hari bulan si B yang terasa. Bertambah tambah la orang yang bergaduh dengan kau.
Keempat, mungkin orang yang kau sindir tu tak bersalah dan kau tersalah faham. Buat malu je.
Kelima, aku yang tak suka bercampur dengan orang pun boleh tahu hal peribadi dan aib buruk kau dan dia.
Keenam, menyindir dekat fb tak menyelesaikan masalah.
Ketujuh, kita menyindir orang tapi kadangkala status kita itu sendiri menyindir kita. Kita menyindir anak orang selalu berkepit dengan jantan tapi tak sedar anak sendiri bunting anak haram.
Kelapan, menjijikkan.

Wednesday, 17 September 2014

5 Langkah Yang Perlu Diambil Mahkamah Syariah Untuk Membolehkan Poligami Kekal Relevan


Dua minggu lepas aku dan Adibah berbincang pasal poligami. Aku (yang sekular dan liberal ni) secara umumnya menyokong poligami kerana ianya dibenarkan dalam islam atas tujuan membela nasib wanita dan anak kecil. Adibah pula tidak menyokong poligami atas faktor tak sanggup berkongsi suami. Walaupun ada perbezaan disitu namun kami berdua sependapat yang sistem poligami yang dibenarkan Nabi Muhammad mempunyai kelemahan dalam pelaksanaannya. Pada pendapat aku kelemahan ini boleh ditangani jika kuasa undang undang yang lebih banyak diberikan kepada mahkamah syariah dan pihak berkuasa agama untuk memantau permohonan poligami dan pelaksanaannya.
Sebelum perkahwinan kedua berlangsung pihak mahkamah haruslah melihat kepada sosioekonomi si lelaki, isteri pertamanya dan anak anaknya. Jika si suami tak bekerja atau bergaji kecil bagaimana mampu dia menyediakan makanan, pakaian dan pendidikan kepada isteri dan anak dalam kedua dua keluarga? Nak membela nasib wanita dan anak anak tidak terjaga konon. Entah entah isteri pertama yang tanggung makan pakai dia.
Kedua, mahkamah perlu juga melihat kepada pendapatan dan latar belakang calon isteri kedua yang ingin dikahwini lelaki itu. Jika benar lelaki itu ingin berkahwin untuk membela nasib wanita, maka wanita itu mestilah janda bukannya anak dara. Janda itu pula mestilah termasuk dalam lingkungan definisi ''tidak terbela''. Jika wanita itu adalah janda anak seorang yang berpendapatan kira kira RM1200 sebulan maka dia tidak boleh dianggap sebagai wanita tidak terbela kerana gajinya cukup untuk menyara dirinya dan anaknya seorang. Tetapi jika wanita itu adalah janda anak lima yang berpendapatan kira kira RM1200 sebulan atau tidak bekerja atau bergantung kepada bantuan JKM maka golongan ini sangat sangatlah patut dikahwini lelaki diluar sana. Mereka ni memang jenis kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Kalau betul niat nak menolong pergi kahwin dengan janda berkedut bukannya anak dara montok.
Ketiga, poligami mestilah tidak dibenarkan sekiranya isteri pertama tidak memberikan keizinan. Kebanyakan negeri di Malaysia, jika tak silap aku, telahpun menetapkan syarat ini namun sesetengah negeri contohnya Perlis membenarkan lelaki berkahwin dua walaupun si isteri pertama tidak membenarkan. Ini tidak adil sebab sosioekonomi isteri dan anak keluarga pertama akan terkesan secara langsung atau tidak langsung akibat daripada perkahwinan ini.
Sekiranya semua syarat ini telah dipatuhi maka poligami bolehlah dibenarkan mahkamah. Namun, pemantauan haruslah dilakukan dari semasa ke semasa oleh pihak berkuasa agama. Contohnya, pihak berkuasa mestilah melakukan pemeriksaan berkala sekurang kurangnya 3 kali setahun di rumah isteri pertama dan isteri kedua. Disitu soal selidik perlulah dijalankan sama ada si suami bersikap adil kepada kedua dua isteri, memberikan nafkah zahir dan batin yang cukup dan sebagainya. Jiran jiran juga perlu ditanya jika keluarga poligami ini secara umumnya bahagia atau dipenuhi pertikaian atas sebab poligami itu sendiri.
Kelima, sekiranya bukti bukti kukuh menunjukkan bahawa si suami telah gagal bersikap adil terhadap kedua dua isteri atau mengabaikan anak dan isteri pertamanya atau tidak membela nasib janda dan anak anak tirinya maka mahkamah perlulah mengisytiharkan perkahwinan kedua itu tidak lagi sah. Jika si suami dan isteri kedua masih lagi hidup sebagai satu keluarga maka hukuman penjara dan denda setimpal haruslah dikenakan kepada kedua duanya. Aku tahu langkah kelima ini agak melampau kerana dalam islam, mahkamah tidak boleh membatalkan perkahwinan jika pembatalan itu tidak dituntut oleh isteri atau dilafazkan oleh suami tapi jika dibiarkan maka suami suami tak bertanggungjawab diluar sana akan terus menggatal beristeri ramai walaupun nafkah zahir sesen pun tak bagi.
P.S. Jika terdapat sebarang kesalahan fakta mohon dimaaf dan dibetulkan.
Fazrin Jamal

Haramkan Facebook


Korea Utara, Pakistan, Iran, Bangladesh, China, Syria dan Tajikistan adalah antara negara negara yang pernah atau masih menghalang rakyatnya mengakses Facebook. Bukan satu kebetulan bahawa semua negara diatas adalah negara dunia ketiga. Bukan satu kebetulan bahawa semua negara diatas mempunyai rekod penyelewengan kuasa politik dan rasuah yang sangat teruk. Bukan satu kebetulan bahawa semua negara diatas sangat suka menyekat hak rakyat mereka bersuara. Dan pada masa ini wujud cadangan didalam dan luar kerajaan agar kerajaan menyekat akses Facebook. Kononnya bertujuan menghalang lebih banyak kes penghinaan agama dan kaum. Pada pandangan aku cadangan sekatan akses FB ni sebenarnya bertujuan menghalang rakyat mendapatkan, menyebarkan, serta membincangkan ideologi pro-pembangkang. Sepatutnya kerajaan mencontohi negara negara maju dan demokrasi tulen seperti Jepun, Korea, Norway dan Sweden. Mereka membenarkan rakyat mereka menggunakan fb secara bebas. Melalui fb inilah rakyat mereka lebih terdedah kepada isu isu semasa, politik dan ekonomi. Jika wujud kes penghinaan kaum dan agama yang serius di internet pula kerajaan mereka bertindak mengenakan tindakan undang undang bukannya menyekat akses fb. Aku tak faham mengapa kerajaan negara kita sangat suka mengikut jejak langkah negara negara mundur dalam banyak perkara.

Fazrin Jamal

7 reasons why I love Adibah


1. She's very supportive. She never stop praying for me and always encourage me to study harder. She's so sure that i'll be a successful person one day and that was why she never get tired giving me her moral support.
2. She's a very good listener. Everytime I share my problems with her she'll listen carefully and give her quite helpful advice. Sometimes she cry together with me. I will feel better after I share my problems with her.
3. She's not judgmental. I'm a bad person. I've done so many horrible things which broke her heart. But unlike judgmental bitches out there she never judge me. That was why I told her almost all of my shameful secrets. She knows about my family members and their secrets too but she never pass judgment. Everyone is not perfect.
4. She's smart. She's very, very smart. Few months after she finished her SPM she got an offer to further her tertiary education in the Netherlands but she rejected the offer because she wasn't interested in the course. Right now she's studying Hotel Management in UITM Penang and her CGPA for the first semester is 3.92 - the highest among all 70+ students in her course. I'm really proud of her. How I wish I can be as smart as Adibah.
5. We share so many similarities. We both love watching Japanese drama, reading English novels, gossiping about our relatives and friends, talking about politics and religion and discuss current issues.
6. She's conservative but she respect my liberal and secular perspective. She knows that I think differently than most malaysians but she never try to shove religion down my throat. She knows that diversity of opinion is a good thing. She realise that there's only one thing that can silent me : fact. If she has none she'll keep her mouth shut and ignore me.
7. She's very hardworking. She sells handbag, clothes and so much more online. His father has lots of money and give her duit poket every month but she never stop selling clothes etc. I really respect her.
Fazrin Jamal

21 Fakta Mengenai Adibah


1. Dia suka marah anak Ismail.

2. Dia obses dengan semua benda berkaitan jepun.
3. Dia kuat agama.
4. Dia selalu jawab phone lambat.
5. Dia fasih 3 bahasa - melayu, inggeris dan jepun.
6. Dia tak suka lelaki yang minat bola dan merokok.
7. Dia pelajar yang mendapat cgpa tertinggi daripada kira kira 70 lebih pelajar kursusnya.
8. Dia suka send mesej berjela jela sampai 3-4 kali.
9. Tunggang terbalik.
10. Dia dah couple dengan fazrin selama 3 tahun.
11. Dia sangat rajin berniaga.
12. Dia paling suka mengumpat kawan matriks dan universitinya dengan aku.
13. Ramai lelaki muka jambu suka dia.
14. Dia nak bela kucing bila dah kahwin dengan aku.
15. Dia duduk Labis.
16. Dia merendah diri dengan orang lain tapi bila dengan aku dia suka poyokan kejayaan kejayaan dia.
17. Dia tak pernah habis baca buku yang aku rekomen.
18. Dia tak suka judge orang.
19. Dia suka bercerita pasal anak buah dia, si ahmad.
20. Dia tersangat banyak tahu pasal komputer dan fazrin tersangat banyak tak tahu pasal komputer. Saling melengkapi.
21. Dia sayang fazrin sampai mati.

Fazrin Jamal

21 Fakta mengenai Fazrin


1. Garang, hari hari marah

2. Panas baran. Sikit sikit emo.
3. Selalu cakap "Takyah pedulikan la" Padahal sesuatu perkara tu penting.
4. Peminat Jodi Picoult
5. Minat sangat dengan Eurovision
6. Sayang binatang
7. Tompok tompok
8. suka tulis status panjang berjela jela kalah artikel di malaysiakini
9. suka timbulkan kontroversi

10. Tak suka guna smartphone atau segala jenis alat elektronik yg touchscreen
11. Gila facebook (sehari tak online mcm cacing kepanasan)
12. Berangan nak bela singa dan meerkat atau lain lain haiwan yang susah nak bela dan susah dijumpai.
13. Susah nak ucap kata kata sorry/maaf
14. Suka makan pedas gila gila. Ratah cili api macam makan coklat
15. Suka pergi zoo
16. Selalu paksa aku dengar lagu kegemaran dia
17. Pantang kalau masakan letak gula (especially masakan pedas)
18. Sayang adik beradik dia lebih dari sayang orang lain
19. Nak tinggal kat Norway
20. walaupun selalu marah marah tapi dia sayang aku.
21. sebenarnya dia jeles kalau aku dengan lelaki lain tapi dia pura pura tak kesah

Ditulis oleh teman wanita aku, Adibah.

Sayings I hate the most


1. "I will pray for you" Don't pray for me. Make me a sandwich or something.
2. "I ain't come from monkeys" You should go back to school and get a proper science education.
3. "God works in mysterious ways" This is a fancy way to say "I don't know".
4. "He's up there smiling down at us" It never occurs to religious people that their loved ones might be in hell right now.
5. "Everything was written and planned out long before we existed." Yet the same people argue that we have free will.
6. "Evolution is just a theory" Gravity is just a theory too so why don't you jump off a cliff?
7. "Everything happens for a reason" Duh
8. "The bible is proven, while all science is, is a theory." Oh fuck.
9. "Our thoughts and prayers go out to the family." Like that's going to do anything to help anyone.
10. "Money can't buy happiness" Starving african kids beg to disagree.
11. "Boys don't cry" Like boys can't feel pain and sadness.
12. "I'm entitled to my opinion." No. You're entitled to what you can make a case for in a debate.
13. "They chose to be gay" And you chose to be stupid.
Fazrin Jamal

Berdarah Pada Malam Pertama


Beberapa tahun lepas aku terbaca di Harian Metro kisah seorang isteri yang diceraikan oleh suaminya kerana tidak berdarah pada malam pertama perkahwinan mereka. Si suami beranggapan si isteri telah menipu dirinya dan tidur dengan lelaki lain sebelum berkahwin. Berita ini amat menyedihkan kerana cinta yang mereka bina selama ini hancur musnah kerana sikap tidak berfikir panjang si suami. Namun kisah ini tidak seburuk berita berita yang aku dengar dari negara negara konservatif muslim. Di Pakistan dan Bangladesh umpamanya ramai isteri yang tidak berdarah pada malam pertama dibunuh atau/dan dibakar oleh suami, abang atau bapa mereka kerana dikatakan telah menconteng arang ke muka keluarga. Pada pendapat aku, berdarah atau tidak berdarah bukanlah satu perkara yang perlu dijadikan isu. Dibawah ini akan aku jelaskan mengapa.

Pertama sekali, bukan semua wanita dilahirkan dengan selaput dara. Menurut Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (May 2004), 1 bagi setiap 1000 orang wanita dilahirkan tanpa selaput dara. Dalam erti kata lain, kira - kira 15000 wanita di Malaysia tidak mempunyai selaput dara.

Selain itu, selaput dara bukan sahaja boleh pecah kerana aktiviti seks tetapi juga kerana faktor faktor yang lain seperti penggunaan tampon yang kerap, penggunaan vaginal speculum ketika pemeriksaan kesihatan, onani, sering melakukan akitiviti lasak serta bersukan, kecederaan atau penderaan fizikal. Atas sebab - sebab ini berdarah atau tidak bukanlah petunjuk konkusif bahawa si wanita itu pernah melakukan seks atau tidak.
Disamping itu, sesetengah wanita mungkin hilang dara kerana dirogol. Golongan ini dalam dilema sama ada patut atau tidak mereka menceritakan tragedi hitam mereka kepada bakal suami. Golongan lelaki diluar sana mungkin beranggapan yang wanita wanita ini harus berterus terang sahaja kepada bakal suami mereka. Namun, kita tidak berada di tempat wanita itu dan tidak tahu betapa berserabut fikirannya. Jika diberitahu, makin banyak soal si suami hingga membuatkan si isteri terseksa mengenangkan saat dirogol. Ada kemungkinan si suami akan menganggap si isteri hanya membuat - buat alasan untuk menutup aib bahawa dirinya dulu seorang bohsia. Ada kemungkinan si suami akan menyalahkan si isteri kononnya terlalu naif, sama dua kali lima menggatal, berpakaian seksi dan sebagainya. Hakikatnya, amat susah sekali suami - suami diluar sana mempercayai pengakuan isteri mereka.

Menurut Psychology Today (Mac 2011), hanya 43% wanita yang disoal selidik mengatakan mereka berdarah ketika pertama kali melakukan seks. Adakah ini bermaksud 57% wanita yang lain itu masih mempunyai dara? Sudah tentu tidak.

Lelaki - lelaki diluar sana sangat bersyukur dan gembira jika mengetahui isteri mereka berdarah pada malam pertama. Tetapi pendarahan ini mungkin berlaku disebabkan penyakit seperti cervical dysplasia, gonorrhea, cervical polyps, vaginal yeast infection, uterine polyps, chlamydia, vaginitis, trichomoniasis, endrometritis and fibroid tumors. Jika bukan kerana penyakit mungkin juga kerana kemasukan zakar kedalam vagina secara kasar dan kekurangan pelincir.

Yang peliknya, sesetengah lelaki yang beriya - iya mahukan isteri dara ini belum pasti lagi masih teruna atau tak. Entah - entah dah banyak kali beromen dengan anak orang. Janganlah jadi lelaki munafik yang nak isteri islamik, dara tapi perangai sendiri macam sampah.

Berdasarkan faktor - faktor ini tidak perlulah lagi kita hebohkan sangat jika perempuan itu berdarah atau tidak. Apa yang penting adalah perempuan itu baik, memahami kita dan menyayangi kita sepenuh hati. Jika perempuan itu terbukti pernah tidur dengan banyak lelaki sekalipun tidak perlu kita kenang sejarah hidupnya. Apa yang lepas kita biarkan berlalu pergi. Jika wanita itu pelacur sekalipun tetapi benar benar ingin membina keluarga bersama kita jadi terimalah seadanya. Lagipun kita ini pun bukanlah sempurna mana.

Aku yang teruna ni pun tak poyo nak bini dara jadi kau tolong jangan mengada.

Fazrin Jamal

Friday, 21 February 2014

Kejahilan masyarakat kita


Secara umumnya, aku berpendapat masyarakat kita masih jahil dengan kemajuan sains, pendidikan agama serta cara fikir rasional. Mereka lebih suka mempercayai kepercayaan karut marut dan menyebarkannya kepada orang lain. Jarang sekali mereka memikirkan sama ada apa yang mereka dengar itu masuk dek akal atau tidak. Walaupun dah berbuih mulut aku menjelaskan betapa karutnya kepercayaan mereka itu namun jarang jarang penjelasan aku diterima. Dibawah ini aku senaraikan beberapa contoh peristiwa dan kepercayaan karut yang masyarakat kita bersemangat benar mengeyakan.

Villa Nabila
Kepercayaan karut : 27 remaja diculik hantu
Variasi : Jumlah mangsa tu pelbagai bergantung kepada sumber. Ada kata 23 orang. Yang lagi melampau sampai 30 remaja.
Fakta : Rupa - rupanya seorang je yang hilang. Tu pun pasal pergi tidur rumah awek dia. Orang kita ni yang obses sangat dengan syaitan, jin bagai beriya iya la heboh pasal penunggu villa nabila mengamuk.

Kaku
Kepercayaan karut : Kalau badan terasa kaku tak boleh digerakkan, itu disebabkan hantu himpit badan kita waktu tidur.
Fakta : Badan kaku tak boleh digerakkan tu disebabkan sleep paralysis. Sleep paralysis pula disebabkan gangguan ketika REM sleep. Kajian menunjukkan sleep paralysis berkait rapat dengan narcolepsy, migraine, anxiety disorder dan obstructive sleep apnea.

Salji
Kepercayaan karut  : Salji turun dekat Mesir tanda kiamat dah dekat.
Fakta : Salji dah pernah turun pun sebelum ni iaitu kali terakhir pada 112 tahun lalu. Dan hadis yang mengaitkan tanda tanda kiamat tu merujuk kepada jazirah arab (jazirah arab disini merujuk kepada kawasan saudi, oman, yaman dan sekitarnya) menjadi hijau semula. Mesir yang terletak di benua Afrika pula tidak termasuk dalam erti kata Jazirah Arab.
Komen aku : Kalau betul pun, boleh tak tolong henti ulang kiamat dah dekat, kiamat dah dekat. Orang dah tahu. Penat aku dengar kau membebel. Kalau kau cakap kiamat dah dekat tapi perangai masih macam setan baik tak payah cakap.

Sawan
Kepercayaan karut (kira - kira 100 tahun lalu) : Sawan disebabkan orang dengki hantar ilmu hitam.
Fakta : Selepas pendidikan sains diperkenalkan di Tanah Melayu barulah kita tahu bahawa sawan disebabkan bayi kekurangan oksigen ketika kelahiran, kecederaan dikepala ketika dilahirkan atau kemalangan ketika dewasa, kanser otak, faktor genetik seperti tuberous sclerosis, jangkitan seperti meningitis atau encephalitis, stroke atau apa apa kecederaan dibahagian otak dan akhir sekali kandungan gula atau gula yang tidak normal badan.

Melekat
Kepercayaan karut : Janganlah berzina kerana ada banyak kes dimana badan pasangan zina melekat tidak boleh dipisahkan sehingga akhirnya kedua - duanya mati.
Variasi : Ada juga cerita yang mengatakan kejadian badan melekat ini turut berlaku kepada pasangan gay yang sedang melakukan seks dubur.
Fakta : Hampir semua yang dipercayai ini tokok tambah semata mata. Dan tokok tambah ini berasal daripada majalah menjijikkan nombor satu rakyat malaysia, Mastika. Ada 5 fakta yang semua orang perlu faham. Pertama, apabila dikatakan badan mereka melekat bukanlah bermakna dada, abdomen dan kaki pasangan itu melekat bagai disapu gam gajah. Apa yang dimaksudkan adalah zakar lelaki itu tidak boleh dikeluarkan dari vagina perempuan. Istilah sains bagi kejadian ini adalah penis captivus. Kedua, bukan pasangan zina sahaja yang mengalami penis captivus. Pasangan yang sudah berkahwin juga ada yang mengalaminya. Ketiga, badan pasangan ini boleh dipisahkan. Jika dihantar ke hospital doktor boleh membantu mengeluarkan zakar dari vagina wanita. Keempat, tiada satu pun kes yang direkodkan menunjukkan penis captivus telah menyebabkan kematian kepada si lelaki, si perempuan atau kedua - duanya sekali. Dan akhir sekali, penis captivus hanya berlaku kepada pasangan heteroseksual. Semua cerita mengaitkan pasangan gay dengan penis captivus adalah satu penipuan. [Untuk memahami lebih lanjut tentang penis captivus sila baca artikel yang ditulis oleh Dr F. Kräupl Taylor dalam British Medical Journal.]
Komen aku : Pada pendapat aku cerita ini ditokok tambah (terutamanya oleh Mastika) untuk menakut nakutkan pasangan yang bercinta untuk tidak berzina. Bagi mereka, tidak kisahlah apa yang mereka sebarkan satu penipuan atau tidak asalkan zina tidak berlaku. Matlamat menghalalkan cara. Ini sangat salah. Penipuan tetap adalah satu penipuan. Janganlah kerana agenda tertentu kita, kita sanggup menipu orang lain.

Aku berharap sangat semua rakyat malaysia terutama yang beragama islam berhenti mempercayai perkara karut. Daripada anda memekak pasal benda yang tak pasti kesahihannya lebih baik anda pergi membaca hasil kajian sains yang telah diterbitkan. Moga moga pembacaan anda itu dapat menjawab segala khabar angin palsu yang masyarakat kita selalu sebarkan.

Fazrin Jamal

You are not Tuan. They are not Pendatang. We are all equal.


When we talk about unity one of the first things that come to our minds is respecting people of different races. But, what is race? Well, race is a myth. We have ethnicities, yes, but race is an artificial construct based almost solely on the amount of melanin in a person’s skin and the size and layout of facial bones and musculature.

I personally believe that there are no such things as Malay race, Chinese race, Indian race, black race, white race et cetera.

According to Article 160 (2) of the Federal Constitution, I am a Malay because I profess the religion of Islam, speak in Malay language and conforms to Malay custom but you know what, I never considered myself a malay. I hate label.

We all should respect each other. No one is superior and no one is inferior. Please stop hurting each other with hurtful words. You can discuss or criticise in a healthy manner the many doctrines of your friend’s religion, the taste of their ethnic traditional food and many others but please don’t make a remark that would cause disharmony among Malaysians.

To some Bumiputra out there please stop believing that you are Tuan and they are Pendatang. We are all equal. Those so-called pendatangs that you hate so much love this country as much as you. This land is their tanah tumpah darahku.

And finally, I hope Malaysian politicians would stop using race card to gain political mileage. Believe me, scare tactics are no longer effective these days. Divide and rule is only for losers and dictators.

Let us work together to make Malaysia a better country.

Fazrin Jamal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget