Wednesday, 25 February 2015

Why I Am Angry


We live in a culture where people are more offended by muslim touching a dog, christians using the word Allah and women not covering their aurat than they are by famine, warfare, poverty, discriminatory policy, misuse of power and the destruction of our environment.
We live in a country where seeing a policeman makes us nervous rather than feel safe.
We live in a nation where maknyahs have less rights than rapists and pedophiles. It is perfectly okay to kill, discriminate and hurt them as long as you justify your action by quoting your holy scripture.
We live in a society where everyone is interested in politicians' sex scandal. We are not interested in bread and butter issue, the rise of criminal cases and our civil rights.
We live in a country where homophobes, racists, sexists and religious bigots like Ibrahim Ali, Zulkifly Nordin, Abdullah Zaik have the freedom to threaten non-malays, accuse chinese as intruders and incite malays to burn malay-language bible but ordinary malaysians like you and me can't even question the injustices in this country.
Fazrin Jamal

Hantaran Murah Itu Lebih Afdal

Kak laila, suami dan anaknya yang comel.
Pada zaman ni hantaran kahwin tinggi tinggi belaka. Ada yang RM11000 ada yang RM20000. Pada pandangan aku mereka ni macam nak menjual anak. Sejujurnya, aku tak faham mengapa kita perlu menyusahkan urusan yang senang. Kahwin ni tak perlu pun yang gempak gempak. Asal lengkap rukunnya, teruskanlah.
Dulu waktu Kak Laila (kakak aku yang kedua) kahwin dengan Abang Abe (nama sebenar Fazli) tak ada sesen pun hantaran kahwin yang abang ipar aku hadiahkan. Yang diberi hanyalah sebentuk cincin sebagai mas kahwin. Tapi aku sangat bangga dan hormat pada Abang Abe. Mengapa? Ceritanya begini, Kak Laila dan Abang Abe dah bercinta 8 tahun semenjak akak aku disekolah menengah lagi. Mereka dah lama nak kahwin tapi abang ipar aku bekerja kilang je. Duit tu tak pernah cukup sebab itu ini nak kena bayar. Mereka berdua ni selalu kehulu kehilir jadi tak sedap la bila orang kampung bercakap. Jadi, abang abe jumpa ahli keluarga aku minta izin nak kahwin dengan akak aku. Serius aku cakap keluarga aku ni jenis keluarga tak poyo. Kami tak pandang harta benda sangat sebab kami dah biasa hidup miskin. Kami faham abang abe aku tu tak mampu jadi kami kahwin kan je la. Lagipun akak aku tu bukan cantik atau berpelajaran mana. Bagi kami, asalkan abang abe tu benar benar sayang pada akak aku, tak buat benda jahat, rajin kerja dan tahu tanggungjawab dia sebagai suami sudah cukup untuk keluarga kami. Untuk pengetahuan semua, mereka kahwin dekat pejabat kadi je naik 2-3 biji motor. Aku dan mak aku yang sakit teruk waktu tu tunggu je dekat rumah. Bila dah selesai akad nikah dekat pejabat kadi mereka pun balik rumah tanpa sebarang kenduri makan makan atau sambutan diadakan. Walaupun begitu, kami sekeluarga gembira sebab lepas seorang akak aku nikah.
Pastinya sesetengah orang yang mendengar cerita akak aku ni ada yang berfikir, ''Perempuan tu tak rasa malu ke kahwin dengan lelaki tak berduit?'', ''Orang kampung tak mengata ke?'', ''Jantan jenis apa yang nakkan anak dara orang tapi sesen pun tak bagi?''. Ini jawapan aku untuk soalan soalan sebegini : Aku tak malu akak aku kahwin dengan lelaki tak berduit sebab aku tahu abang ipar aku tu baik. Apa yang aku malu adalah jika satu hari nanti akak aku bunting, perut menteneng berisi anak haram sampai orang kampung mengata. Dulu ada seorang makcik yang aku kenal (nama dirahsiakan) dengan riaknya kata, ''Kalau tak ada RM7000 jangan harap nak anak aku (nota : kenyataan riak ni dibuat lebih kurang tahun 2002 jadi nilai hantaran RM7000 memang gila besar la waktu tu)''. Akhirnya, anak dia tu beranak tak sempat kahwin. Inilah jadinya bila demand lebih. Anak tu kalau berpelajaran tinggi, cantik dan pandai buat serba serbi kerja perempuan tak apa tapi ini biasa biasa je. Tak ke malu? Berbalik pada kisah akak aku, jiran jiran yang diberitahu tentang perkahwinan akak aku melalui bual mulut menyambut baik berita tu. Tak ada pula menyindir, mengata bagai. Kami gembira, jiran jiran pun gembira.
Sesetengah orang mungkin akan berhujah, ''Kahwin ni sekali sekala. Apa salahnya kita buat grand grand?''. Masalahnya, kau buat grand grand menyusahkan si lelaki. Zaman sekarang ni semuanya mahal. Kereta, rumah, tol, minyak, makan, pakai semua nak kena bayar. Kalau bakal menantu kau tu banyak duit jual dadah tak apa tapi kerjanya polis, mekanik, technician je. Minta RM5000 - RM6000 je jadilah. Ingatlah, perkahwinan ni bukan pertandingan menunjuk kenduri siapa paling hebat. Dalam islam pun berdosa menunjuk nunjuk. Jangan dek asyik nak menunjuk, esok esok anak perempuan tu menunjuk anak haramnya dekat kita.
Apa apapun, sampai hari ini kehidupan akak aku sekeluarga harmoni sahaja. Dah timang seorang anak yang comel pula tu, Adam Daniel (5 tahun). Dan walaupun kedua dua kakak dan abang ipar aku kerja kilang sampai hari ni tapi syukur gaji mereka cukup nak sara keluarga mereka dan bank in aku setiap bulan untuk kegunaan aku diuniversiti.
Fazrin Jamal

Cakap Macam Tahi


Umno kata kalau tak suka kerajaan keluar dari Malaysia. Tapi bila Sabah dan Sarawak sahut cabaran, Zahid Hamidi gertak pula.
Umno kata mereka tak perlukan undi cina untuk memerintah. Tapi bila cina tak undi mereka Utusan tulis, ''Apa lagi cina mahu?'' pula.
Umno kata mereka mahukan hudud tapi mereka tak sokong hudud versi pas. Kalau tak sokong hudud versi pas kenapa tak laksanakan hudud versi umno?
Umno kata pelajar jangan asyik berpolitik sebaliknya fokus pada pelajaran. Tapi beberapa pelajar universiti dijemput berucap di Perhimpunan Agung Umno boleh pula.
Umno kata tanpa Umno melayu akan hancur. Dekat Singapura tak ada pun Umno tapi melayu disana jauh lebih berjaya daripada melayu kita. Melayu singapura tiada hak istimewa tapi pendapatan perkapita mereka lagi tinggi daripada cina dimalaysia.
Umno kata jangan jadi macam melayu singapura. Umno singapura pula kata jangan jadi macam melayu malaysia - ada kuasa politik tapi tiada kuasa ekonomi.

Fazrin Jamal

14 Early Warning Signs of Fascism


Fascism : a governmental system led by a dictator having complete power, forcibly suppressing opposition and criticism, regimenting all industry, commerce, etc., and emphasizing an aggressive nationalism and often racism.
1. Powerful and continuing nationalism.
Nationalism is the belief that your own country is better than all others. Our government never stop telling us that our country is the best country in the world. According to our ministers, we have the best education and welfare system in the world. All statistics, facts and peer-reviewed research which prove them wrong should be ignored.
2. Disdain for human rights.
Freedom of speech, religion and assembly are very limited in Malaysia. The Police Act of 1967 allows the Malaysian police to detain persons without warrants, and has been used especially to restrict the freedom of assembly. Other draconian acts that have been used to control the people are Sedition Act, Security Offences (Special Measures) Act and Peaceful Assembly Act.
3. Identification of enemies / scapegoats as a unifying cause.
We have one : chinese. In the last Perhimpunan Agung UMNO, many delegates made racist attacks against chinese. Chinese were accused of burning quran in Kedah. Chinese were accused of pijak kepala melayu. Chinese were accused of becoming rich on the back of illegal activities. Chinese were accused of so many horrible things. Kambing hitam siap sedia dijamah.
4. Supremacy of the military.
I have not seen this sign, yet.
5. Rampant sexism.
This sign is so obvious I don't have to comment about it here.
6. Controlled mass media.
In 2013, Malaysia was ranked 147 out of 180 nations by Reporters Without Borders in the Press Freedom Index. The Printing Presses and Publications Act makes it a crime to publish anything without a government license (that must be renewed every year by the Home Minister) and has been used to silence government critics and to ban various publications.
7. Obsession with national security.
They say, ''Musuh didalam dan diluar negara sedang bergerak secara senyap memusnahkan kedamaian dan keharmonian negara''. Then they use this silly excuse to retain Sedition Act and arrest people without trial.
8. Religion and government are intertwined.
Worse still, they misuse religion to win votes and to control people. It seems to me that most umno politicians nowadays are trying to be hero islam.
9. Corporate power is protected.
Anyone who spends at least 5 minutes a day reading newspaper knows this.
10. Labor power is suppressed.
I have not seen this sign, yet.
11. Disdain for intellectuals and the arts.
I have not seen this sign, yet.
12. Obsession with crime and punishment.
I have not seen this sign, yet.
13. Rampant cronyism and corruption.
According to a 2013 public survey in Malaysia by Transparency International, a majority of the surveyed households perceived Malaysian political parties to be highly corrupt. Business executives surveyed in the World Economic Forum's Global Competitiveness Report 2013-2014 reveal that unethical behaviours of companies constitute a disadvantage for doing business in Malaysia. Government contracts are sometimes awarded to well-connected companies, and the policies of awarding huge infrastructure projects to selected Bumiputera companies without open tender continue to exist. Malaysia's ranking in 2014 Corruption Perception Index is 50th (out of 175 countries). Worse still, Malaysia ranks third in The Economist’s crony-capitalism index after Hong Kong and Russia; signalling that the country’s riches are concentrated in the hands of a clutch of well- connected individuals.
14. Fraudulent elections.
Immigration law has been used to manipulate electoral demography. Immigrants from neighboring Philippines and Indonesia were given citizenship, together with voting rights, in order for a political party to "dominate" the state of Sabah in a controversial process referred to as Project IC. Other disgusting tactics that have been used are vote buying, misinformation, ballot stuffing, misrecording of votes, destruction or invalidation of votes and so much more!
10 out of 14 early warning signs of fascism have been seen in Malaysia. Scary, isn't it?
Fazrin Jamal

Senarai fatwa yang aku nak dengar diMalaysia

1. Haram menghina wanita yang tidak menutup aurat.
2. Haram menghantar ugutan bunuh kepada penganjur I Want to Touch a Dog.
3. Haram mengagung - agungkan ahli politik BN dan PR.
4. Haram bagi ahli politik menipu rakyat dengan fakta, statistik, kajian dan janji yang tidak benar.
5. Haram bagi ulama ulama menjadi pak turut pemimpin kerajaan kerana mereka sebenarnya bekerja kerana dan kepada Allah.
6. Haram menyalahkan wanita yang berpakaian seksi dalam kes rogol kerana seseksi manapun seorang wanita mereka tak diminta dirogol. Sepatutnya salahkan lelaki yang merogol kerana tak pandai nak kawal nafsu. Allah kata dalam Surah An-Nur ayat 30, ''Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang- orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.''
7. Haram makan harta rakyat.
8. Haram suruh bersyukur dengan kerajaan.
9. Haram mempercayai tanpa usul periksa fitnah fitnah lawak berkaitan Freemason, Illuminati, agenda kristian, syiah, yahudi bagai.
10. Haram mengkafirkan dan membenci orang orang syiah, ahmadiyah, wahabi. Islam atau tidak mereka itu hanya Allah yang boleh menentukan.
11. Haram panggil orang cina dan india pendatang.
12. Haram mendiskriminasi orang bukan islam.
13. Haram bagi orang islam mengajak orang islam yang lain membakar bible.
14. Haram membuli golongan gay kerana mereka juga manusia seperti kita.
15. Haram bagi ahli politik menyalahgunakan agama untuk pancing undi.
Fazrin Jamal

Banyak Membaca Atau Pelbagaikan Bacaan?


Sesetengah orang suka berbangga kerana mereka banyak membaca. Malangnya, banyak membaca tidak menjadikan kita pemikir kritikal dan pembuat keputusan rasional. Apa yang penting adalah kepelbagaian pendapat dalam buku yang kita baca bukannya jumlahnya.
Aku benci surat khabar dan portal berita pro-kerajaan. Tapi aku gagahkan juga baca utusan, berita harian dan metro walaupun mengucap panjang lepas habis baca. Kenapa? Sebab aku tak nak jadi penyokong pembangkang bodoh yang hanya mendengar kata malaysiakini, malaysian insider dan harakah. Walaupun benci tetap juga beri peluang kepada surat khabar pro-kerajaan jelaskan pendirian mereka.
Aku tak sokong teori creationism tapi aku baca artikel dan tonton video yang dihasilkan Ken Ham, Zakir Naik, Ray Comfort, Harun Yahya dan Kirk Cameron walaupun rasa nak muntah. Dalam perdebatan di Kentucky antara Bill Nye dan Ken Ham, aku dengar dengan teliti setiap benda yang Ken Ham cakapkan walaupun aku dah dengar benda tu beratus kali. Kenapa? Sebab kita mesti berfikiran terbuka dalam mengakses pandangan setiap orang.
Aku tak bersetuju dengan agama kristian, hindu, buddha, yahudi dan sebagainya tapi aku habis baca kitab bible yang tebal tu. Aku cari info pasal doktrin pelbagai agama. Aku lawat kuil dan gereja. Aku tak nak jadi macam sesetengah orang islam dinegara ni yang suka kata macam macam pasal orang kristian, syiah, yahudi dan lain lain tapi semua fakta dan tuduhannya ke laut.
Kesimpulannya, lebih baik sikit membaca tapi sumbernya pelbagai daripada banyak membaca tapi benda yang dibaca sama sahaja isi kandungannya.
Fazrin Jamal

Apa Yang Kita Perlu Ajar Anak Kecil


Kanak - kanak berusia 6 tahun dan kebawah tak perlu diajar membaca, menulis dan mengira. Itu semua boleh diajar ketika kanak - kanak itu masuk sekolah rendah nanti.
Apa yang perlu diajar adalah jangan bunuh dan menyakiti mana - mana -binatang walaupun sekecil semut, temankan mereka memberi makanan pada kucing dan anjing, ajarkan mereka menanam pokok dan kepentingannya. Selain itu, berikan duit pada mereka dan seterusnya arahkan supaya mereka mendermakan kepada peminta sedekah.
Pastikan mereka ingat sampai mati kata - kata Mahavira, 'Do not injure, abuse, oppress, enslave, insult, torment, torture, or kill any creature or living being.'
Pastikan akhlak dan peribadi anak itu sebaik akhlak dan peribadi penganut agama jain. Jangan rosakkan lagi dunia ni disebabkan kamu tak mengajar anak - anak perkara paling penting.
Anak tak pandai tak apa. Anak menyakiti haiwan, tumbuhan dan manusia itu satu masalah besar.
Fazrin Jamal

It Is Not Magic!


I've said this many times before : malaysians are fucking stupid.
When doctors fails to tell exactly what's wrong with the patient our scientifically-illiterate people will say it's busung, santau, disampuk or telur layang.
When scientists say they do not know how primitive egyptians built the gigantic pyramids as early as 2630 BC, again, our scientifically-illiterate people say alien did it, magic people did it da da da.
When scientists can't find MH370 aeroplane our scientifically-illiterate people theorised that it has been abducted by aliens, abducted by Dajal Mata Satu in Bermuda Triangle and abducted by bunian (no, i'm not making this up. Our professor fb did say these.)
Well, let me tell you something. Just because the scientific community can't tell you conclusively what's the cause and effect of something doesn't means ''it's magic''. Science does not know everything but if you give scientists some time, I am very sure indeed that your questions will be answered satisfactorily with peer-reviewed research, statistics and logical explanation.
A long time ago, our ancestors believed that epilepsy is a spiritual condition. The world's oldest description of an epileptic seizure comes from an Akkadian text written around 2000 BC. The person described in the text was diagnosed as being under the influence of a Moon god, and underwent an exorcism. Babylonians which had no biomedical understanding of the nature of disease, on the other hand, attributed the seizures to possession by evil spirits and called for treating the condition through spiritual means.
The ancient Greeks thought of epilepsy as a form of spiritual possession, but also associated the condition with genius and the divine. One of the names they gave to it was the sacred disease. Epilepsy appears within Greek mythology: it is associated with the Moon goddesses Selene and Artemis, who afflicted those who upset them. Finally, in Tanzania, as in other parts of Africa, epilepsy is associated with possession by evil spirits, witchcraft, or poisoning and is believed by many to be contagious.
But after many, many years of research we now knew that epilepsy has nothing to do with magic, evil, divine da da da. It is caused by many natural factors which inter alia are diet, diseases (such as Angelman syndrome and Arteriovenous malformation), side effect of certain drugs (such as Aminophylline, Bupivicaine and Bupropion), alcohol consumption, drug withdrawal, missed anticonvulsants, fever, lights, head injury, hypoglycemia (how blood sugar), menstrual cycle, sleep deprivation, parasites and stress.
You guys should stop thinking that if there is any flaw in science then your stupid magical fairytale is the only other possible truth. That's false dichotomy. Anyone with a rational mind don't think that way.
P.S. In the 21st century, being stupid is a choice.
Fazrin Jamal

Perbezaan Orang Sweden Dengan Orang Malaysia

Jumlah penduduk sweden : 9.7 juta.
Jumlah penduduk malaysia : 31 juta.
Jumlah pemenang anugerah nobel sweden : 30 orang.
Jumlah pemenang anugerah nobel malaysia : 0 orang.
Mengapa?
Sebab orang sweden tu tak menyibuk jaga tepi kain orang lain, hebohkan benda remeh temeh, berlagak ustaz dekat fb tapi perangai sendiri macam sampah. Mereka tak terpekik terlolong macam janda meroyan depan keyboard komputer pasal orang islam pegang anjing, ucapan merry christmas, rosmah tak pakai tudung, anwar meliwat dan orang melayu dipeluk kpop.
Walaupun rakyat mereka sedikit tapi mereka sedaya upaya membantu umat manusia, memberikan kita jawapan terhadap persoalan - persoalan terbuku dan memudahkan kehidupan seharian kita dengan melakukan pelbagai kajian perubatan, kimia, fizik serta menggerakkan gerakan - gerakan hak asasi dan keamanan.
Sweden ada Electrolux, Ericsson, H&M, IKEA, Skype, Solvatten, Spotify, Nordea, Volvo, Scania dan Saab.
Malaysia ada apa? Proton yang Tun Mahathir sendiri tak pakai walaupun dia pengerusi eksekutif proton tu? Malaysia Airlines yang orang malaysia sendiri gelakkan tu? Produk Qu Puteh yang setakat popular di AJL tu?
Cuba kau cerita sikit.
Nota : Pertama sekali, status ni tak menghina malaysia yang aku sayangi ni. Ia mengkritik sikap orang kita yang dah la tak nak buat apa apa untuk negara lepas tu heboh sibukkan isu isu sampah. Kedua, jangan cuba menafi dan mengelak fakta sebab aku tersangat tahu apa benda yang kau akan jawab dekat komen dan dah bersedia dengan jawapan balas.
Fazrin Jamal

Biarkan Bebas


Aku suka dengan orang yang bela dan jaga baik kucing dan anjing. Tapi aku sangat benci orang yang bela arnab dan burung.
Mengapa? Dalam kes belaan arnab, kebanyakan pembela arnab membela binatang itu dalam sangkar yang teramat kecil. Binatang itu hanya mampu bergerak dua tiga langkah kedepan dan kebelakang. Selain itu, arnab itu selalunya dibiarkan keseorangan tanpa kawan atau pasangan. Kononnya, sebab bela satu je pun dah cukup. Cuba bayangkan kau ditempat binatang tu, terpenjara. Apa perasaan kau?
Dalam kes belaan burung pula, binatang tu fitrahnya adalah terbang bebas dilangit biru bukannya untuk tunjuk - menunjuk pada jiran dan tetamu. Apalah dosa binatang tu pada kau sampai kakinya ditambat dengan tali erat? Dalam islam sendiri pun kata dosa menzalimi binatang. Macam mana kau mengaku beriman dan bertakwa tapi benda yang budak tadika faham, kau masih tak faham - faham?
Kalau betul kau nak bela binatang, pergi cari kucing dan anjing terbiar kat tepi jalan tu. Tak payah bazirkan duit berpuluh ringgit beli arnab dan burung tu.
Fazrin Jamal

Penyokong Teori Konspirasi : Kamu Suka Kebenaran Tapi Kamu Tak Suka Fakta

Kepada semua penyokong teori konspirasi,


6 juta yahudi benar - benar dibunuh dalam peristiwa holocaust. Yahudi tak membuat - buat cerita untuk menagih simpati dunia. Janganlah kerana kebencian kau pada yahudi menyebabkan kau menafikan tragedi malang yang menimpa mereka. Cuba bayangkan saudara seagama kau yang dibunuh, adakah kau suka jika orang lain mengatakan itu semua penipuan yang diada - adakan muslim / kristian untuk menagih simpati?
Rujuk : Holocaust Denial di Rationalwiki.
Tragedi 9/11 benar benar dilakukan oleh pengganas islam bukannya kerja orang dalam. Bagi kau, banyak perkara tidak logik dan tidak konsisten dalam tragedi tetapi persoalannya, sudahkah kau mendengar penjelasan pihak yang dituduh dan pihak neutral? Semestinya tidak. Kerana kau tidak mahu mempercayai orang islam yang melakukan pengeboman World Trade Center tu. Kau mahu mempercayai yahudi - kristian yang kau bencikan sangat tu yang buat semua tu.
Rujuk : 9/11 Conspiracy Theories di Rationalwiki.


Neil Armstrong benar - benar menjejakkan kaki dibulan. Mempersoalkan mengapa bendera amerika berkibar dibulan yang tiada udara itu bagus, mempersoalkan batu dibulan yang kononnya bertanda C itu bagus, mempersoalkan mengapa tiada satu bintang pun yang kelihatan pada gambar yang diambil itu bagus tetapi NASA dan puluhan saintis telahpun menjawab persoalan persoalan ini dengan bukti - bukti kukuh. Masalah orang kita adalah kita mendengar hujah pembenci amerika sahaja. Mengapa? Sebab mereka pun pembenci amerika dan mereka mahukan satu alasan untuk membenci dan memperkecilkan amerika.
Rujuk : Moon Landing Hoax di Rationalwiki.
Genetically modified food (GMO) tu selamat dimakan. Janganlah percaya kata golongan berlagak pandai diluar sana kononnya GMO boleh menyebabkan kanser, autism, masalah hati, kematian bayi dan sebagainya. Orang lain makan ok je. Majoriti saintis pun kata selamat. Yang tak selamat bila kau melantak KFC sampai 3-4 kali seminggu.
Rujuk : Genetically Modified Food di Rationalwiki.
Orang sweden ada mengatakan, man hör vad man vill höra yang bermaksud kau dengar apa yang kau nak dengar. Kau tak nak dengar hujah yang membuktikan kepercayaan tak masuk dek akal kau tu salah. Percayalah cakap aku, karang ramai yang cuba menegakkan benang yang basah tanpa merujuk artikel yang aku suruh baca tu.
Fazrin Jamal

Christian Zionists : Israel's Best Friend


Did you know that according to Time/CNN poll, over one-third of those Americans who support Israel report that they do so because they believe the Bible teaches that the Jews must possess their own country in the Holy Land before Jesus can return?
Christian zionists such as the infamous Pat Robertson and Jerry Falwell believe that if Israel is united as a whole, it will trigger the second coming and good Christians can take their long-awaited trip to heaven. This is especially true of dispensationalist evangelicals, who consistently portray themselves as Israel’s “friends” while hoping that Israeli politics will trigger their hoped- for Armageddon.
Falwell said in 1981: "To stand against Israel is to stand against God. We believe that history and scripture prove that God deals with nations in relation to how they deal with Israel. ...those who curse you will be cursed, and those who bless you will be blessed."
To me, it is perfectly fine for jews, christians and muslims to support Israel. They have the right to support whichever side they want. But I have a very strong dislike for people who supporting someone or something because of their religious belief and race.


Because of your belief, you ignored, rationalised and / or denied the fact that at least 9826 palestinians have been killed and 71841 others have been injured since September 29 2000.
Because of your belief, you ignored, rationalised and / or denied the fact that 6500 palestinians are currently imprisoned by Israel.
Because of your belief, you ignored, rationalised and / or denied the fact that at least 28000 palestinian homes have been abolished since 1967.
Ergo, to all supporters of israel please don't quote your bible to justify your support for Israel's war crimes. The same goes to muslims. Don't quote your quran, your prophet and then say, ''We must support palestinian brothers because they are muslims'' and ''Death to all jews. Allahuakhbar.'' I hate it so much.
Please think objectively and rationally in this sensitive issue. Don't let your belief makes you sound ignorant and supporting evil.
Fazrin Jamal

Three Differences Between Swedish Politics and Malaysian Politics


In Malaysia, there are so many race-based and religion-based political parties such as UMNO, PAS, MCA and MIC. Only muslims can be PAS member, only chinese can be MCA member and so on. In Sweden, there's no such thing. Even though there are significant percentage of Finns, Sami people and muslim immigrants these minority groups don't feel the need to form parties that mainly fighting for their rights. Kristdemokraterna (Christian Democrats Party) which sounds like a religion-based party is actually a very liberal and progressive party and if i'm not mistaken even non-christian can register as member. In Sweden, if you support social democracy you vote Sveriges Socialdemokratiska Arbetareparti, if you support swedish nationalism and social conservatism you vote Sverigedemokraterna. There's no place for race-based politics in Sweden.

In Malaysia, leaders from BN coalition always tell the rakyat to be grateful for everything the government has done for them. In contrast, swedish government never told their rakyat to be grateful because they know it's their job to build basic infrastructures, provide good education and healthcare, maintain peace in the country, reduce unemployment and protecting such values as the rule of law, justice and equal opportunity. Instead of telling their rakyat to bersyukur, cium kaki aku they say ''Thank you for voting me.''


In Sweden, they pay a very high tax rate (up to 52% the last time I checked) but the pay is still good. Sweden's GDP (PPP) per capita is $46386. They don't mind paying RM6.20 for a litre of petrol because they have a lot of money. On top of that, their politicians are mostly honest and never misuse the tax paid by the rakyat. Those taxpayer's money are not wasted on stupid projects or for politician's personal use but is used to offer free primary, secondary and tertiary education to all swedes, give monthly allowance to students, give financial aid to all unemployed people who are actively seeking job, provide universal healthcare system etc. In Malaysia, the tax rate is quite low but malaysians have no reason to feel happy because a) malaysia's minimum wage per hour is only $1.22 b) their taxpayer's money is used for many stupid projects and politician's personal use and c) unlike swedes, we have to pay for so many expensive things.

Note :
1. Actually there are many more differences that I wanna tell you but i'm tired of typing.
2. I don't hate Malaysia. This is my tanah tumpah darahku. How can I hate this wonderful country? I just hate malaysian politics and malaysian government.
3. Sweden is one of the best countries in the world and I want Malaysia to be even better.
4. Some may ask, ''Mana kau tahu Sweden tu bagus? Kau bukan pernah tinggal kat sana.'' Well, not a single palaeontologist lived 150 million years ago and they never saw dinosaurs but they know so many things about dinosaurs. Why? Because they studied dinosaur's fossils. The same goes with me. I've never been to Sweden (or any other country because i'm poor) but i've read so many news articles about swedish politics, economy, etc. If I were wrong please tell me exactly where in this status I was wrong. Don't use the stupid ''You've never been there!'' argument that some of you have used in my fb wall before.

Fazrin Jamal

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget